jochem-en-michiel

Waarom eigenlijk, bedacht ik me dit weekeinde weer eens. Waarom haal ik m’n kaas al zeker 20 jaar bij dezelfde kaasman op de markt?
Die ene kaasman van die ene kraam, niet die andere man van diezelfde kraam. Bij Dirk. En waarom koop ik m’n autobanden zonder enige uitzondering al 30 jaar bij Kees? En waarom heb ik in m’n hele leven maar voor 3 verschillende kappers gekozen, nu ook al weer 10 jaar bij Christa? Is het omdat de kaas, banden en coupe zo enorm lekker, goed en mooi zijn? Of omdat er niet beters te vinden is, wellicht zelfs voor een betere prijs?

Eigenlijk is het bovenstaande helemaal geen keuze. Alle vraagtekens hierboven spelen geen enkele rol in mijn overweging om voor deze mensen te kiezen. En daarmee is alles gezegd. Ik merk dat ik voor de langere termijn kies voor de mensen, en niet voor de producten of diensten. Ik kies voor hun vakmanschap, hun betrokkenheid en hun overtuiging. Voor het plezier dat ze al jaren lang elke dag in hun werk leggen, en overdragen op hun klanten. En voor het feit dat deze mensen je zien staan, je herkennen en op hun eigen manier waarderen. Ook voor mijn plezier. Zo weet Kees precies wat voor soort bandenkoper ik ben en Christa hoe ik m’n resterende haar graag op m’n hoofd gedrapeerd wil hebben. En durft ze zelfs spectaculaire voorstellen te doen in dat kader….

En Dirk – hoe hij het doet weet ik niet – legt m’n favoriete stukje kaas al op z’n enorme kaasmes klaar om te proeven als ‘ie me in de verte ziet aankomen. Zelfs als hij op dat moment 6 klanten tegelijk bedient en me 2 maanden niet gezien heeft. Het is theater, waarbij de artiest z’n publiek niet alleen collectief, maar ook individueel bedient.

Ik zeg het nog maar een keer. Het gaat niet om de producten en diensten, en ook niet om de prijzen. Het gaat om deze mensen. En het gevoel dat ze je geven als je bij ze bent, of – zoals in dit geval in een slapeloze nacht – aan ze denkt. Een gevoel dat boven keuzes staat als ‘duurder-goedkoper, dichterbij-verder weg, altijd goed-fijn genoeg’. Dat soort afwegingen. Gevoel dat ervoor zorgt dat een relatie ook tegen een stootje kan en een belangrijke mate van sustainability* geeft. En een gevoel van welbevinden voor alle betrokkenen. Plezier en welbevinden faciliteren is de sleutel.

Ben jij je bewust van het gevoel dat je je klanten, collega’s, gezin, familie en vrienden meegeeft? Ik oefen vandaag gewoon weer verder.

Overigens is het bovenstaande principe ook van toepassing op mijn betrokkenheid bij Reclamebureau Holland. Ontstaan vanuit een fijne klant-bureaurelatie zijn Jochem en ik nu partners; samenwerkers die elkaar haarfijn aanvoelen en aanvullen. Precies daar waar het gaat om het faciliteren, vormgeven en ontwikkelen van relaties van onze klanten met hun medewerkers, klanten en stakeholders. Via communicatie werken we aan duurzame relaties en toegevoegde waarde. Met heel veel plezier!

Michiel Drijber
partner Reclamebureau Holland
identiteit, visie, missie, communicatie

*de Nederlandse vertaling van dit woord is met opzet vermeden ☺
#Note: Dirk Pronk staat elke zaterdag op de markt in Hilversum. Gaat dat zien en proeven.

Logo FSC

MVO Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) betekent voor ons bewust omgaan met mens, (dier) en planeet. Daar zijn we elke dag mee bezig. We gaan zelfs verder: we hebben de 3 P’s van MVO aangevuld met misschien wel de belangrijkste P. De P van Plezier. Die laatste P maakt dat mensen zich willen bekommeren om People en Planet. Zonder people en planet geen profit. Daarom steunen ook wij een aantal goede doelen en werken we bewust met duurzame, herbruikbare en energievriendelijke materialen. Zoals LED-verlichting bij lichtreclame en FSC-papier voor drukwerk.