Over logo’s met muisjes en de magische regisseursstoel.
Met clichés moet je niet bij hem aankomen. Zijn werk, zijn ontwerpen en zijn gedachten ademen een geest van vernieuwing – en zou hij dan, op een stoel voor zijn pand aan de Nieuwstraat in Bussum gaan zeggen dat hij een fullservice ontwerp- en reclamebureau heeft en dat-ie nog succesvol is ook? Jochem Albrecht is er de man niet naar. Laat hem maar anekdotes vertellen.
Op de Rietveld Academie en het Grafisch Lyceum hield hij het niet uit. “Het duurde me allemaal te lang.” Het liefst begon Jochem een eigen bedrijf. Maar, er kierde een klein probleempje om de hoek. “Ik had geen rooie cent.” Dus ging de ondernemer in spe eerst maar een baantje zoeken. Jochem koos een strategische job uit: in de bediening bij eetcafé Moeke Spijkstra in Blaricum. Immers, hier zat de hele jetset te eten. “Als ik de rekening bracht, stopte ik een visitekaartje van m’n eigen bedrijf in het mapje.” En zo kreeg Jochem z’n eerste klanten. Lachend: “De bedrijfsleider vond wel dat ik vaak te lang bij de tafels stond. Tja, ik vertelde natuurlijk van alles over m’n plannen.”
Grote namen In 1990 wordt Albrecht Design een feit. En om een lang verhaal heel kort te maken: Jochem werkt nu met vijf enthousiaste ontwerpers en veel externe partijen voor nationale en internationale organisaties, van klein tot groot. Op het portfolio van Albrecht Design staan indrukwekkende namen. Zo is daar Omroep Max, waarvoor het ontwerp- en reclamebureau de hele communicatie verzorgt: de huisstijl, advertenties, tv-logo’s, billboards, websites, buitenbelettering en zelfs het interieurontwerp. Andere opvallende opdrachtgevers zijn Hampshire Hotels, Endemol, Van Lanschot Bankiers, De Woningbouw en Infinity Energy van de bekende Henk Keilman.
Bijzondere klant van Albrecht Design is Carmen Breeveld, voorzitter van Women’s Conference Europe en Federatie zakenvrouwen. (Zie het interview met haar haar in deze uitgave). Breeveld was in 2003 de eerste zwarte Zakenvrouw van het Jaar. “Ze is een enorm inspirerende vrouw”, aldus Jochem. “Ze heeft een indrukwekkend groot netwerk. Wij zijn gek van haar en zij van ons. Met veel plezier maken we mooie dingen voor haar; van een logo tot een complete website.”
Beschuit met muisjes Ook Infinity Energy behoort tot het lijstje ‘bijzondere klanten’. Voor deze organisatie maakte Albrecht Design een logo, waar Jochem nog altijd trots op is. En dan vooral op de presentatie ervan. “Dat was op een vrijdagmiddag in een Hilton-hotel. Bloednerveus was ik. Vooraf had ik de bediening gevraagd of ze beschuit met muisjes wilden serveren, die ik zelf had meegenomen. Eerst waren ze een beetje onwillig. Dat kon je toch niet maken, om tijdens de vrijdagmiddagborrel te komen aanzetten met beschuit met muisjes? Wat moesten al die zakenlui niet denken? Toch kwam de ober, toen ik het bewuste seintje gaf. Ik zei: ‘Henk, we hebben iets te vieren. Gefeliciteerd met de geboorte van je nieuwe logo!’ Hij proestte het daadwerkelijk uit! Buiten dat hij de presentatie origineel en vernieuwend vond, was hij vol lof over het nieuwe beeldmerk.”
De afspraak met een stoel Klanten tevreden maken is iets, maar klanten binnenhalen kan soms ook heel wat zweetdruppels kosten, weet Jochem. “Al lange tijd wilde ik binnenkomen bij de gemeente Bussum. Ik kocht een regisseursstoel, waaraan ik een kaartje had gehangen met de tekst ‘Houd deze stoel vrij op die en die datum, in verband met een bijzondere ontmoeting’. En verder geen afzender, geen toelichting. Deze liet ik bezorgen bij de communicatievrouw op het gemeentehuis. Twee weken lang stond die stoel daar en er werd druk over gespeculeerd. Wie zou er komen? Of is-ie al geweest? Op de aangegeven dag ben ik gekomen en deed m’n verhaal. In mijn eigen stoel. Om de minuut zwaaide de deur open en kwam er iemand kijken, benieuwd wie er nu toch in die stoel zou zitten. Als ik een tijdje minder werk zou hebben, laat ik eerder tien stoelen
bezorgen dan een mailing rondsturen.”
Interview met Jochem Albrecht
publicatie: juli 2012
Blad/magazine: Het OndernemersBelang
Tekst: Jasper van den Bovenkamp
Fotografie: Luuk Gosewehr
MVO Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) betekent voor ons bewust omgaan met mens, (dier) en planeet. Daar zijn we elke dag mee bezig. We gaan zelfs verder: we hebben de 3 P’s van MVO aangevuld met misschien wel de belangrijkste P. De P van Plezier. Die laatste P maakt dat mensen zich willen bekommeren om People en Planet. Zonder people en planet geen profit. Daarom steunen ook wij een aantal goede doelen en werken we bewust met duurzame, herbruikbare en energievriendelijke materialen. Zoals LED-verlichting bij lichtreclame en FSC-papier voor drukwerk.